آزمایش پرولاكتین

 پرولاكتین كه از بخشی از مغز ( هیپوفیز ) ترشح می شود هورمونی است كه در طی دوره حاملگی و شیردهی 10 تا 20 برابر افزایش می یابد . انجام این آزمایش در اختلالات هورمونی از جمله به هم خوردن نظم عادت ماهیانه در خانم ها و نیز بیماران مشوك به تومور هیپوفیز كمك كننده است .
بیماران باید نكات زیر را پیش از انجام این آزمایش رعایت كنند:
باید حداقل 2 ساعت و حداكثر 3 ساعت بعد از بیدار شدن از خواب نمونه خون بدهند . نمونه هایی كه زود تر از این زمان تهیه شوند افزایش ناشی از خواب را نشان خواهند داد.
در شب قبل از آزمایش ، لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا" در ناحیه سینه و پستان ها اجتناب نمایند.
معاینه و نیز تحریك پستان ها طی 24 ساعت قبل موجب اشتباه در نتیجه آزمایش می شود.
بیماران باید از نزدیكی و تماس جنسی در شب قبل خودداری كنند .
طی 12 ساعت قبل از انجام آزمایش از ورزش و فعالیت های شدید بدنی خودداری نموده و مصرف قرص های ضد بارداری ، كلروپرومازین و متیل دوپا را پس از مشورت با پزشك معالج قطع نمایند .
استرس در زمان انجام آزمایش خصوصا" در طی 30 دقیقه پیش از آن موجب نتایج اشتباه می شود ، لذا بیماران باید استرس خود را در زمان آزمایش به حداقل برسانند .


چند نكته مهم :
آزمایش قند خون ناشتا را پس از 8 ساعت ناشتایی انجام دهید ( توجه داشته باشید كه این مدت ناشتایی باید در طی شب باشد).

آزمایش تری گلیسیرید ( یكی از چربی های خون ) حداقل نیاز به 12 ساعت ناشتایی دارد.

برای انجام آزمایش نیتروژن اوره خون ( BUN ) 4-8 ساعت ناشتایی كافی است ؛ بعلاوه بیمار باید حداقل در طی 2-3 روز پیش از انجام آزمایش از مصرف غذاهای حاوی گوشت زیاد خودداری نماید . انجام این آزمایش در كنار آزمایش كراتینین اطلاعات دقیق تری از نحوه عملكرد كلیه ها در اختیار پزشك معالج قرار خواهد داد .


انجام آزمایش اسید اوریك و اوره خون نیاز به حداقل 8 ساعت ناشتایی دارد.

آزمون تعیین عیار پادتن ضد میكروب هلیكوباكتر پیلوری كه یكی از عامل مهم مولد ورم و زخم های معده است نیاز به آمادگی خاصی ندارد اما بهتر است كه بیمار شب قبل غذای چرب مصرف نكند زیرا افزایش چربی خون می تواند نتیجه این آزمایش را مخدوش نماید.